Rzecznikiem Praw Ucznia

Rzecznikiem Praw Ucznia w roku szkolnym 2018/2019 jest zespół:

 mgr Joanna Nowak-Deja

Wszyscy mogą kierować swoje pytania i napisać o swoich problemach na podane adresy, skorzystać ze skrzynki na listy, która znajduje się obok gabinetu pedagoga i psychologa lub osobiście zgłosić się do Rzecznika. Zgłaszać można się w wyznaczonym terminie dyżuru.  Jeśli sprawa jest pilna można skontaktować się podczas każdej przerwy.

 Dyżury Rzecznika:

poniedziałek 10.35-11.30


REGULAMIN RZECZNIKA PRAW UCZNIA

 

 „Szkoła winna być kuźnicą, gdzie wykuwają się najświętsze hasła […]
– ona najgłośniej wołać winna o prawa człowieka, piętnować najśmielej
i najbezwzględniej to, co jest w nim [życiu] zabagnionego”
                                                     Janusz Korczak, „Szkoła współczesna”, 1905

 

 

Prawo dziecka stanowi dobro chronione zarówno przez przepisy Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jak również przez umowy międzynarodowe, w tym szczególnie przez Konwencję o Prawach Dziecka. Na straży praw dziecka w szkole stoi Rzecznik Praw Ucznia, którego nadrzędną rolą jest upowszechnianie tych praw. Dla szkoły dziecko jest uczniem, który ma obowiązek przestrzegać regulaminu szkoły. Uczeń i nauczyciel nie mają równych praw, jest jednak faktem, że każdy z nich ma swoje prawa. Należy pamiętać o przestrzeganiu ich w codziennej szkolnej rzeczywistości oraz o tym, że prawa przysługują każdemu człowiekowi niezależnie od jego obowiązków i nie wolno go karać pozbawieniem ich.

 Zadania i uprawnienia Rzecznika Praw Ucznia

  1. Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole i poza nią.
    2. Zwiększanie świadomości prawnej dzieci i młodzieży.
    3.     Działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów w regulaminach.
    4.     Propagowanie praw ucznia w szkole.
    5.     Ścisła współpraca z Samorządem Uczniowskim, Dyrektorem Szkoły, nauczycielami i rodzicami w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia.
    6.     Świadczenie pomocy uczniom m. in. przez prowadzenie mediacji między uczniem a uczniem, uczniem a nauczycielem lub w innych sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych; pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudnych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami i poszanowaniem prawa i godności osobistej.
    7.     Dbałość o przestrzeganie przez społeczność szkolną Regulaminu Szkoły.
    8.     Udostępnianie uczniom regulaminów szkolnych i innych przepisów mówiących o prawach dziecka oraz wyjaśnianie ich sensu.
    9.     Reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej (udział w części obrad Rady Pedagogicznej dot. praw ucznia, uprawnienia wnioskodawcze).

Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia

  1. działanie w zgodzie ze Statutem Szkoły, Regulaminem Szkoły, Konwencją Praw Dziecka oraz innymi dokumentami regulującymi prawa dziecka,
  2. informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
  3.  interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia,
  4.  udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
  5. składanie Dyrektorowi Szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu oraz półrocznych, pisemnych sprawozdań z działalności,
  6. zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania,
  7. inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw dziecka,
  8. pełnienie dyżurów konsultacyjnych co najmniej raz w tygodniu.

    Procedura postępowania w kwestiach spornych „uczeń – uczeń”

    1. Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
    2. Podjęcie mediacji ze stronami.
    3. W razie potrzeby podjęcie mediacji przy współudziale wychowawców uczniów,
    4. skierowanie sprawy do Zespołu Wychowawczego (dyrektor/wicedyrektor, wychowawca, pedagog/psycholog, rzecznik)
    5. zasięgnięcie opinii Rady Rodziców.
    6. Ostateczną decyzję podejmuje Dyrektor Szkoły.

    Procedura postępowania w kwestiach spornych „uczeń – nauczyciel”

    1. Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.

    2. Podjęcie mediacji ze stronami.

    3. W razie braku rozstrzygnięcia:

    a. odwołanie się do Rady Pedagogicznej,

    b. wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji.

    4. Ostateczną decyzję podejmuje Dyrektor Szkoły.